Lähetä artikkeli  :  Kalenteri  :  Laajennettu haku  :  Sivuston tilastot  :  Hakemisto  :  Foorumi  :  Linkit  :  Äänestykset  :  Käyttäjätiedot  
    uskojarukous.net Klassisen kristinuskon puolesta    
 Tervetuloa sivustolle uskojarukous.net
 torstai, 09 syyskuu 2010 @ 20:25
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä uskossa on olennaista?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Uskojarukous.net Foorumin päävalikko -> Rukous ja uskonelämä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
NORTON

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 9:21    Viestin aihe: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Keskustelunavaus, joka juontaa juurensa keskusteluihin Louis Cipherin kanssa.

Kysymyksiä avuksi:

Mitä usko vaatii ihmiseltä itseltään? Mitä ihmisen siis tulisi tehdä itse? (Nyt ei puhuta siitä, että usko saadaan kasteessa, jne.):
-täytyykö esim. tutkia luonnontieteitä, ja etsiä evidenssiä Jumalan olemassaolosta?
-täytyykö esim. aktiivisesti hylätä kaikki tieteelliset selitykset, ja antautua konkreettisesti Jumalan seuraamiseen, esim. niin, että lukee Raamatusta ohjeita, ja sitten toimii niiden mukaan?
-vai tarvitseeko tehdä mitään? Onko parasta vain elellä ja tyytyä epätiteoisuuteen asioiden luonteesta?

-vai...?

Miten usko ilmenee elämässä?
Joh. 7:17

Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sefanja

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyhä Henki vaikuttaa ja vahvistaa uskoa sanan ja sakramenttien kautta. Jos ihminen haluaa uskoa, kannattaa lukea Raamattua, rukoilla, käydä kirkossa, pyytää esirukousta itsensä puolesta jne. Jos hänet on kastettu, hän saa luottaa, että kaste on aivan yhtä pätevä edelleen, vaikka ei tuntisikaan olevansa uskossa, kasteen voima ei häviä mihinkään. Sen saman kasteen armoon saa palata, kun usko syntyy. Kun on suullaan tunnustanut uskonsa ja tietää sydämessään kuuluvansa Jeesukselle, kannattaa ehtoolliselle osallistua ahkerasti, se vaikuttaa uskoa vahvistavasti. Sitä en osaa selittää, mitä tuossa välissä tapahtuu, mutta vaikka uskon syntyminen on Jumalan teko, voi ja saa ihminen myös itse tehdä jotain, eli raahata itsensä niiden välineiden äärelle, joiden kautta Pyhä Henki toimii. Usein uskon syntyminen murtaa ja muuttaa ihmistä, ennen olankohautuksella ohitetut pahat teot alkavat hävettää ja surettaa Jumalan pyhyyden edessä. On suurta armoa tulla tuntemaan oma syntisyytensä ja tunnustaa pahat tekonsa Jumalalle. Hän pyyhkii kyyneleet ja ottaa vastaan jokaisen tuhlaajalapsen joka haluaa hänen luokseen tulla.
Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat. (Joh.6:68)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
NORTON

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sefanja kirjoitti:
Jos ihminen haluaa uskoa, kannattaa lukea Raamattua, rukoilla, käydä kirkossa, pyytää esirukousta itsensä puolesta jne.

Hyvä. Juuri konkretiaa hain. Ja osaatko sanoa vielä, miksi kannattaa tehdä näin, eikä esim. perehtyä fysiikkaan tai filosofiaan?

Mitä kannattaa tehdä, jos Jumala tuntuu ajatuksena mielettömältä? Miten suhtautua epäuskoon? Entä miten suhteuttaa uskon ei-älylliset elementit omaan maailmankuvaan, joka voi olla hyvinkin rationaalinen?

Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.
Takaisin alkuun
Sefanja

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NORTON kirjoitti:
Sefanja kirjoitti:
Jos ihminen haluaa uskoa, kannattaa lukea Raamattua, rukoilla, käydä kirkossa, pyytää esirukousta itsensä puolesta jne.

Hyvä. Juuri konkretiaa hain. Ja osaatko sanoa vielä, miksi kannattaa tehdä näin, eikä esim. perehtyä fysiikkaan tai filosofiaan?

Koska Jumala ei ole sitoutunut toimimaan (tarkoitan hengellistä toimintaa, uskon synnyttämistä) fysiikassa tai silosofiassa, vaan sanan ja sakramenttien kautta.

NORTON kirjoitti:
Mitä kannattaa tehdä, jos Jumala tuntuu ajatuksena mielettömältä? Miten suhtautua epäuskoon? Entä miten suhteuttaa uskon ei-älylliset elementit omaan maailmankuvaan, joka voi olla hyvinkin rationaalinen?

Hmm, jos ihminen on huolissaan siitä, että Jumala ajatuksena tuntuu mielettömältä, niin hänellä on vielä toivoa. Wink

Kun Jumala koskettaa, ei mikään rationaalinen maailmankuva voi olla esteenä, ja maailmankuva saattaakin hyvin pysyä suurilta osin samana, mutta sen lisäksi "toinen ulottuvuus" tulee tunnetuksi ja myöhemmin jopa todellisemmaksi kuin tämä näkyvä ja käsinkosketeltava.
Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat. (Joh.6:68)
Takaisin alkuun
pientenäiti

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on naturalistiseen maailmankuvaan perustuva kotikasvatus, ja tunnen muitakin sellaisia. Ei minusta sillä ole ollut uskoon tultua enää merkitystä, sitä ennen ehkä. Usko on suhde persoonaan, ei mikään älyllinen ratkaisu. Ja tottakai Kaikkivaltias on luomiensa lakien yläpuolella.

Itse asiassa ne tuntemistani ihmisistä ne, jotka ovat uskossa, ja joiden on vaikea uskoa luomiseen sellaisenaan, ovat niitä, joilla ei ole luonnontieteellistä koulutusta, vaan enemmänkin humanistinen. Tuntemillani luonnontieteitä opiskelleilla uskovilla ei tätä ongelmaa ole, ovat sitten tohtoreita, professoreja jne. Eli he ymmärtävät luonnontieteiden rajat, eikä heidän tarvitse pitää sitä kristinuskon kanssa kilpailevana uskontona. Toisin kuin humanistien.

Toki ei-uskovalle luonnontieteilijälle nämä voivat olla kynnyskysymyksiä, mutta itse uskon, että ne vain tuntuvat siltä, koska tämä ihminen ei tunne Jumalaa, eikä oikeasti usko, että Jumalalle kaikki on mahdollista. Eikä ymmärrä, miksi Jumala haluaa itse valita tapansa, millä hän itse itsensä ilmaisee.
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 14:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myös luomisen kirjaan tutustuminen vahvistaa ihmisen uskoa.
Takaisin alkuun
Muovere

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 15:27    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ateisti, edellistä käyttäjätunnusta, saati sitten salasanaa, en muistanut.

NORTON kirjoitti:
Mitä usko vaatii ihmiseltä itseltään?

Kokemukseni mukaan uskon syntyyn ei voi vaikuttaa omilla teoillaan.

Lainaus:
Mitä ihmisen siis tulisi tehdä itse?

Pysyä ehdottoman rehellisenä, välttää ulkoa annettuja ja totunnaisuuteen ja jatkuvuuteen perustuvia selityksiä ja pohtia joka tilanteessa, pystyykö seisomaan kokemansa maailmankuvan edessä vilpittömästi ja epäilemättä.

Jokainen epäilyn hetki on hyvä muuttaa lauseeksi "en tiedä". Pahinta on alkaa kiertää epäilyä tai luoda sille selityksiä itse tai sosiaalisen yhteisön välityksellä.

Lainaus:
-täytyykö esim. tutkia luonnontieteitä, ja etsiä evidenssiä Jumalan olemassaolosta?

Luonnontieteet ja usko eivät ole vastakkaisia toisilleen. Luonnontieteisiin vetoamalla ei voi kumota uskoa.

Lainaus:
-täytyykö esim. aktiivisesti hylätä kaikki tieteelliset selitykset, ja antautua konkreettisesti Jumalan seuraamiseen, esim. niin, että lukee Raamatusta ohjeita, ja sitten toimii niiden mukaan?

Jos tulisin uskoon, niin tuskin hylkäisin. Tuskin edes pystyisin perustamaan uskoani Raamattuun, jos se ei sitten avautuisi minulle jotenkin uudella tavalla. Tällä hetkellä Raamattu on minulle ensisijaisesti ja ylivoimaisesti politiikan teon väline. En koe, että uskovat olisivat siitä totuutta löytäneet. Käytäntö ei millään muotoa viittaa siihen. On vain kuppikuntia, jotka perustavat politiikkansa Raamattuun. Raamattuun perustuvaa uskoa ei ole.

Lainaus:
-vai tarvitseeko tehdä mitään? Onko parasta vain elellä ja tyytyä epätiteoisuuteen asioiden luonteesta?

Jos ei tiedä, niin sitten ei tiedä. Usko ei voi korvata tietoa. Ja jos hyväksyykin, että tiedon voi korvata uskolla, niin sitten olisi oltava jokin peruste sille, miksi sitä ei voi korvata minkälaisella uskolla tahansa.

Tuolla annettiin tällainen ohje: "Pitää myöntää että tietämisellä ja järjellä ei vain kaikkea voi saavuttaa. Siitä se usko lähtee."

En ymmärrä, kuinka uskon voisi perustaa tuollaisen huijauksen varaan.
Takaisin alkuun
elämä voittaa

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 16:15    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Muovere kirjoitti:
Tuolla annettiin tällainen ohje: "Pitää myöntää että tietämisellä ja järjellä ei vain kaikkea voi saavuttaa. Siitä se usko lähtee."

En ymmärrä, kuinka uskon voisi perustaa tuollaisen huijauksen varaan.

Ei todellakaan tarvita mitään huijausta. Kristinuskon mukaan usko on luja luottamus ja Jumalan itsensä antama lahja. Sitä saa pyytää, mutta kukaan ei voi sitä itselleen ottaa. Voi olla, että jollekin Jumala ilmoittaa itsensä ensimmäisen kerran vaikka fysiikan kautta, mutta lopulta Jumala näkyy kaikessa. Koska Hän on kaikkialla ja on kaiken alkusyy ja kaiken ylläpitäjä.
Albert Einstein

http://morsiamensydanhs.blogspot.com
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen tästä nyt foorumilla kirjoittanut jo pariin otteeseen, mutta sanonpahan uudelleen. Aiheena on siis usko ja järki ja propositioiden hyväksyminen.

1. Propositio, jossa järki katsoo olevan tarpeeksi todisteita, hyväksytään järjen perusteella.
2. Propositio, jossa järki katsoo olevan tarpeeksi vastakkaisia todisteita, hylätään järjen perusteella.
3. Propositio, jossa järki antaa jonkin verran todisteita puolesta, mutta ei niin paljon, että se menisi kategoriaan 1, väite voidaan hyväksyä tahdonaktilla eli uskoa todeksi.
4. Propositio, jossa järki ei sano mitään, voidaan hyväksyä tahdonaktilla eli uskoa todeksi.

Mielestäni on ongelmallista, että jotkut väittävät kristillisen uskon perustuvan vain neljänteen kategoriaan. Usko eli se, että ihminen tahtoo pitää jotain asiaa totena, voi kohdistua sellaisiin asioihin, jotka ylittävät järjen t.s. jotka perustuvat ainoastaan ilmoitukseen, tai sellaisiin, joissa järki on mukana, mutta ei anna riittävää perustelua. Tietyt kristilliset totuudet kuuluvat myös selkeästi pelkästään järjellisiksi asioiksi eli kategoriaan 1.
Takaisin alkuun
NORTON

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 20:52    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Muovere kirjoitti:

Jos tulisin uskoon, niin tuskin hylkäisin. Tuskin edes pystyisin perustamaan uskoani Raamattuun, jos se ei sitten avautuisi minulle jotenkin uudella tavalla. Tällä hetkellä Raamattu on minulle ensisijaisesti ja ylivoimaisesti politiikan teon väline. En koe, että uskovat olisivat siitä totuutta löytäneet. Käytäntö ei millään muotoa viittaa siihen. On vain kuppikuntia, jotka perustavat politiikkansa Raamattuun. Raamattuun perustuvaa uskoa ei ole.

Tämä on minusta mielenkiintoinen teema. Se on aluksikin selviö, että uskonto, siis kuppikuntina, on hyvin pitkälti myös politiikkaa. Mutta siellä takana on myös usko. Uskova ihminen on pyhä, mutta ei omaa ansiotaan. Ja nyt siis oletuksena on se, että ihminen todella uskoo. Pelkästään poliittisista syistä porukoissa pyörivä tyyppi ei ole pyhä.

Hmm. Sanoisin, että poliittisuus, eettisyys, jne., ovat uskovan ihmisen elämässä kuitenkin jonkinlaisia heikkouksia. Ei siis niin, että ne olisivat huonoja asioita, mutta ne eivät ole lähelläkään sellaisia korkeampia asioita, jotka olisivat uskovan ihmisen tavoiteltavissa. Mutta kun ihminen on huono ja heikko, niin hän tähtää sellaiseen, jonka olettaa parhaaksi vaihtoehdoksi. Tästä taas seuraa se, että ihminen ajautuu valintansa kautta avautuviin ongelmiin, jotka ovat poliittisia, eettisiä, jne. Ja näin hän pikkuhiljaa korruptoituu jollain tasolla, eli siis alkaa pelata poliittisia pelejä yhteisön oletetun hyödyn nimissä.

Mutta että hylkäisi Raamatun? Se tuntuu kristinuskoa ajatellen oudolta. Jos ajattelisi Jumalan olevan jonkinlainen intuitiolla saavutettava asia/olento, tällöin Raamatusta luopuminen voisi ollakin toimivaa. Mutta kristinuskon Jumala on sitoutunut juuri ilmoitukseen, joka löytyy Raamatusta. Lisäksi kun on vielä niin, että Jumala ohjeistaa Raamatussa toimimaan tietyllä tavalla, eli tekemään parannusta, niin tuntuisi ennemminkin siltä, että jos kristillistä Jumalaa etsii, niin täytyisi ennemminkin kyseenalaistaa omat tuntemukset, ja koittaa muuttaa omia näkemyksiään etsimällä raamatullisia ajatusmalleja.

Tai muutoin täytyy vain tosiaan odottaa, että Jumala itse tekee kaiken.

Mutta miten se sitten syntyy ja säilyy?

Takaisin alkuun
Muovere

LähetäLähetetty: Tii 16 Maa 2010, 21:11    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

NORTON kirjoitti:
Mutta että hylkäisi Raamatun? Se tuntuu kristinuskoa ajatellen oudolta.

Raamattua on niin vaikea ymmärtää, että otaksun vain pikkuruisen osan kristityistä edes luoneen siihen henkilökohtaisen suhteen. Sen sijaan politiikan ohjekirjasena ja auktoriteettina se toimii. Tulkinnat siihen tulevat muilta - yhteisöltä ja jatkumolta.

Henkilökohtaisella suhteella en tarkoita irtojakeita sieltä täältä, vaan perusteltua ja omaehtoisesti luotua käsitystä siitä, mikä Raamattu on ja mikä on sen sanoma.

Minä voin avoimesti tunnustaa, etten Raamatusta punaista lankaa löydä. Langan tarjoajia kyllä riittää, mutta eipä ulkoa syötetty malli henkilökohtaista nälkää tyydytä. Nälän tyydyttämiseksi pitäisi ymmärtää eikä opetella ulkoa valmiiksi muotoiltua.

Sivumennen mainitsen, että pidän omituisena sitä, ettei Raamattua voi ymmärtääedes kulttuurisesti ilman perusteellista opiskelua. Miksi Jumala on tehnyt ilmoituksestaan niin vaikean?
Takaisin alkuun
Vieras

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 7:42    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Muovere kirjoitti:
NORTON kirjoitti:

Raamattua on niin vaikea ymmärtää, että otaksun vain pikkuruisen osan kristityistä edes luoneen siihen henkilökohtaisen suhteen. Sen sijaan politiikan ohjekirjasena ja auktoriteettina se toimii. Tulkinnat siihen tulevat muilta - yhteisöltä ja jatkumolta.

Henkilökohtaisella suhteella en tarkoita irtojakeita sieltä täältä, vaan perusteltua ja omaehtoisesti luotua käsitystä siitä, mikä Raamattu on ja mikä on sen sanoma.

Minä voin avoimesti tunnustaa, etten Raamatusta punaista lankaa löydä. Langan tarjoajia kyllä riittää, mutta eipä ulkoa syötetty malli henkilökohtaista nälkää tyydytä. Nälän tyydyttämiseksi pitäisi ymmärtää eikä opetella ulkoa valmiiksi muotoiltua.

Sivumennen mainitsen, että pidän omituisena sitä, ettei Raamattua voi ymmärtääedes kulttuurisesti ilman perusteellista opiskelua. Miksi Jumala on tehnyt ilmoituksestaan niin vaikean?

Itse en ajattele Raamatun olevan siinä mielessä taivaasta tipahtanut, että siinä ei näkyisi lainkaan kirjoittajien omaa ilmaisutapaa ja persoonallisuutta.
Joka tapauksessa, vaikka Raamattu olisi täynnä lyhyitä selkeitä lauseita, ohjeita ja sääntöjä ranskalaisilla viivoilla, niin ei sen oikeaan ymmärtämiseen riitä pelkkä sisälukutaito, vaan tarvitaan todellista viisautta.

Raamatussa lukee esim. erittäin selvästi että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Helppo muistaa ja laittaa seinätauluksi, mutta mitä se sitten merkitseekään arkielämässä?
Takaisin alkuun
de Muerto
Moderaattori

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 9:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pientenäiti kirjoitti:
Itse asiassa ne tuntemistani ihmisistä ne, jotka ovat uskossa, ja joiden on vaikea uskoa luomiseen sellaisenaan, ovat niitä, joilla ei ole luonnontieteellistä koulutusta, vaan enemmänkin humanistinen. Tuntemillani luonnontieteitä opiskelleilla uskovilla ei tätä ongelmaa ole, ovat sitten tohtoreita, professoreja jne. Eli he ymmärtävät luonnontieteiden rajat, eikä heidän tarvitse pitää sitä kristinuskon kanssa kilpailevana uskontona. Toisin kuin humanistien.

En ole ennen tullut ajatelleeksi, mutta näinhän se on. Omassa tuttavapiirissänikin on jonkin verran kristittyjä luonnontieteilijöitä, ja he yleensä suhtautuvat kaikkein "kivuttomimmin" luonnontieteiden ja uskon suhteeseen. Kaiketi alaan kuin alaan perinpohjaisesti tutustumalla pääsee "sinuiksi" sen kanssa, mystiikka karisee ja ahdistus hälvenee. Smile
Embrace the Theology of the Cross. Resist the temptation to count the people. Take your hits. You can't win. You can't make it work. No matter how gentle and kind, articulate and patient, you will lose. The Gospel always loses. That is how it wins.
Takaisin alkuun
M.Wigelius

Paikkakunta: Piispankallion kainalossa, siellä, missä aallot murtuvat

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 9:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

de Muerto kirjoitti:
pientenäiti kirjoitti:

En ole ennen tullut ajatelleeksi, mutta näinhän se on. Omassa tuttavapiirissänikin on jonkin verran kristittyjä luonnontieteilijöitä, ja he yleensä suhtautuvat kaikkein "kivuttomimmin" luonnontieteiden ja uskon suhteeseen. Kaiketi alaan kuin alaan perinpohjaisesti tutustumalla pääsee "sinuiksi" sen kanssa, mystiikka karisee ja ahdistus hälvenee. Smile

Minä olen uskovan luonnontieteilijäsuvun humanistisesti kasvatettu vesa. Ehkä sen tähden luonnontieteen ja Raamatun välinen jännite on ilmaantunut omaan kokemusmaailmaani vasta joskus aikuisuuden kynnyksellä ja on yhäkin jotakin, mikä ei tunnu koskettavan olemiseni eikä uskoni ydintä.

Minulle ei ole koskaan ollut eksistentiaalinen ongelma yhtäältä uskoa Raamattuun alusta loppuun asti Jumalan erehtymättömänä sanana ja toisaalta katsella maailmaa ainakin jossakin määrin luonnontieteellisin, mutta myös historiallis-humanistis-esteettisin silmälasein. Se on minulle enemmänkin kiinnostava älyllinen haaste kuin ahdistava "joko-tai" -asetelma. Ongelmana koen sen "ulkoa tuotuna", en sisältä nousevana. Varsinainen ongelmani on aina ollut, "kuinka löytäisin armollisen Jumalan", ei luomispäivien pituus.

(Erittäin epäkorrektisti heitän tässä ilmaan ajatuksen, jonka olin jo unohtanut: siinä tavassa, jolla tämän päivän ateistit ja kristityt apologeetit taistelevat keskenään, on jotakin syvästi "insinöörimäistä". Arvostan nykyään kovasti tekniikkaa ja insinöörejä, mutta silti tuumin myös, että annos "humanistista suuntautuneisuutta" voisi auttaa kumpaakin keskustelun osapuolta ymmärtämään todellisuutta muutenkin kuin matemaattis-mekanistisena koneistona.)
Takaisin alkuun
de Muerto
Moderaattori

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 9:20    Viestin aihe: Re: Mikä uskossa on olennaista? Vastaa lainaamalla viestiä

Muovere kirjoitti:
NORTON kirjoitti:

Raamattu itse toteaa 2. Piet. 1:20 "Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä." Eli ehkäpä ajatuksena ei alunperinkään ole ollut se, että kirjoitukset voisi kuka tahansa napata käteensä ja oikein ymmärtää, niinkuin kauppalista tai pesuohje.

Miksi Jumala sitten haluaisi tuottaa tällaisen Raamatun? Käsityksemme Raamatusta on yksipuolinen, jos ajattelemme sen vain ja ainoastaan informaation välittämiseen tarkoitetuksi "sanomaksi". Raamattu on tarkoitettu hartaudelliseen käyttöön - rukoiltavaksi, saarnattavaksi, meditoitavaksi. Siksi sen ilmaisutapa on toisenlainen kuin kytkentäkaaviossa - joskin toki Raamatun sisällä on tässä suhteessa erilaisia tekstejä. Uuden testamentin kirjeet ovat moni paikoin jopa melko selkeitä. Wink

Muovere, en tiedä ymmärränkö sinua oikein tai reilusti - korjaa jos olen väärässä. Vaikuttaa kuitenkin, että asetat uskonnolliselle uskolle sellaisen yksilökeskeisyyden, suoranaisen autarkkisuuden vaatimuksen, joka on paitsi sille itselleen vierasta, myös muille elämänalueillemme vierasta. Tuntuu kuin ollakseen "aitoa", uskon täytyisi aina kummuta yksilön omasta oivalluksesta (joko yksin munkinkammiossa tai sitten ehkä kirjoitusten äärellä pohtien), ilman uskonyhteisön ja "perinteen" apua. Miksi oletat näin? Raamattu kuitenkin itse operoi vahvasti yhteisötasolla - se on oikeastaan alusta loppuun asti uskonyhteisön kirja. Raamatun konteksti on seurakunta, kirkko, Jumalan kansa - ei niinkään yksittäinen mietiskelijä. Toki se sopii oikein hyvin myös yksilömeditoijallekin, mutta ei pitäisi olla mikään ihme, jos se ei vörki niin hyvin siinä lajissa.

Emmehän me muutenkaan sovella autarkkisuusvaatimusta "aitoon" oppimiseen ja kasvamiseen? Jos koulussa pistettäisiin MAOLin taulukot eteen ja sanottaisiin: "selvittäkää näiden perusteella mikä on totuus", niin ei porukasta varmaan kukaan tajuaisi juuri mitään. Täytyy olla opettaja, joka selittää, vastaa kysymyksiin, antaa näkökulmaa ja auttaa oppimaan. Se ei ole fysiikan heikkoutta, se ei ole oppikirjojen puute - se vain on täysin normaali tapa ihmisille oppia asioita. Ja kyllähän samoin on kulttuurinkin kanssa - ihminen omaksuu tavat, arvot, historian ja identiteetin eläessään osana yhteisöä. Ei siinä ole mitään väärää, vaan juuri sillä tapaa kulttuuri toimii. Olisi absurdia edellyttää, että "aito" kulttuuri olisi sellaista, joka jokaisen sukupolven täytyy itsenäisesti, ilman perinnettä tai opastusta, luoda omasta päästään.
Embrace the Theology of the Cross. Resist the temptation to count the people. Take your hits. You can't win. You can't make it work. No matter how gentle and kind, articulate and patient, you will lose. The Gospel always loses. That is how it wins.
Takaisin alkuun
Sefanja

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 9:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokaisen ei tarvi keksiä pyörää alusta. Smile
Takaisin alkuun
de Muerto
Moderaattori

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sefanja kirjoitti:
Jokaisen ei tarvi keksiä pyörää alusta. Smile

Niin, mun mielestä ei ainakaan tarvitse. Mutta jotkut ovat sitä mieltä, että pelkän valmiin pyörän omaksuminen edellisiltä pyöräsukupolvilta on älyllistä epärehellisyyttä. Jos nyt pikkaisen kärjistää.
Takaisin alkuun
NORTON

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Älyllinen rehellisyys" on myös mielenkiintoinen puheenaihe.

Olen koittanut sitä miettiä jo varmaan viisitoista vuotta, mutta en ole saanut asiasta otetta. Mielestäni se ei kuitenkaan tavoita oikein minkään asian suhteen mitään olennaista.

Älyllisen rehellisyyden vaatimus kertoo mielestäni vain ja ainoastaan ihmisestä itsestään ja hänen vaatimuksistaan. Ihminen korottaa itsensä rehelliseksi. Ja jos hän tarpeeksi vahva ja jääräpäinen, hän pystyy myös pitämään yllä tämän illuusion. Mutta se ei ole hyväksi hänelle.

Aito tietämättömyys on ihan luonnollinen ja hyvä asia. Mutta se on myös aidosti avoin kaikelle. Tällaista tapaa kuitenkin harvoin. Yleensä on niin, että ihminen jostain itselleenkin tuntemattomasta syystä vastustaa jotain. Tällöin rehellisyyttä olisi mielestäni se, että koittaisi pysähtyä sen eteen, miksi hän vastustaa. Asiaa ei tulisi järkeistää, ja selittää esim. sen aiheuttamien hyötyjen kautta, vaan mennä syvemmälle. Merkittäviä kysymyksiä ovat sellaiset, kuten "mitä minä suojelen vastustuksellani", "mitä minä en halua paljastaa, ja miksi en halua sitä paljastaa". "Mitä pahaa pelkään tapahtuvan, jos avaan tämän mahdollisuuden".

Takaisin alkuun
Walther

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs se seppä Högman sanoikaan? Rolling Eyes
Takaisin alkuun
repe

LähetäLähetetty: Kes 17 Maa 2010, 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NORTON kirjoitti:
"Älyllinen rehellisyys" on myös mielenkiintoinen puheenaihe.

Niin on. Mannaihme, Punaisen meren tapahtumat, pilvi- ja tulipatsas matkanohjaajana, kirveen nousu veden pintaan, Elian nouto taivaaseen tulivaunuissa ym. VT:n ihmeet sisältänevät älyllisiä ongelmia.

Älyn valintakriteeri ihmeiden luokittelussa on minusta yksinkertaisesti mielenkiintoinen asia. Uskon vähintään samantasoiseen älylliseen rehellisyyteen kuin itselläni niiden puolelta, jotka haluavat yhdistää esim. evoluution ja muun "tieteen" luomisen kanssa, mutta samalla uskovat muun. Kuinka tämä toimii?
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Uskojarukous.net Foorumin päävalikko -> Rukous ja uskonelämä Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa